Hem > Artiklar > Fotografering > Kamerasystemet

Kamerasystemet

Efter att man kommit över den första tröskeln, bestämt sig för en digitalkamera och plåtat med den ett tag, kommer man oundvikligen till nästa steg. Hur går man vidare? Hur bygger man ut sitt kamerasystem?

Om man har valt att satsa på en systemkamera av något slag, vilket är långt vanligast och därmed lite det som jag kommer att förutsätta i den här artikeln, ligger det självfallet till hands att köpa ett andra objektiv. Som din fotolärare är det inte min första skyldighet att ge dig carte blanche på att skaffa så mycket utrustning som möjligt. Först måste jag ställa frågan: har du verkligen fått ut allt ur dig själv och ditt befintliga system?

Uppgradera fotografen

I stället för att spendera dina pengar på utrustning, överväg att lägga dem på att gå en fotokurs i stället. Fotobutiken där du bor kanske har regelbundna workshops, eller också går det kanske att söka sig till ett lokalt studieförbund. En annan möjlighet är att gå med i en fotoklubb, där man får träffa andra fotografer och utbyta erfarenheter, och rätt vad det är kanske någon tar in en gästföreläsare en kväll.

Om du redan känner att du behärskar själva fotograferingen, fundera på om du inte behöver lära dig mer om efterbearbetning. Råkonvertering är en konst och en vetenskap i sig själv, och sedan är det alltid bra att vässa sina färdigheter i bildbehandlingsprogram.

Uppgradera systemet

Det går att uppgradera sitt kamerasystem väsentligt utan att ens fundera på att skaffa ett nytt objektiv:

Stativ. Det finns en gammal aforism som går ut på att för att se bildytans kvalitet behöver du ett fint objektiv, och för att se hur skarpt ditt objektiv är behöver du ett stativ. Ett bra stativ är 1) billigt, 2) lätt och 3) stabilt, och det sägs att det går att få två av tre, så det är bara att göra avvägningen vad du tycker är väsentligt.

Blixt. En extern blixt gör att du i mångt och mycket kan ta kommandot över ljussättningen själv. Den har mer kraft än kamerans inbyggda blixt, och går ofta att vinkla, så att du avleda det kalla, hårda blixtljuset och skapa en mer naturlig ljussättning. Fotografer säger ofta att den som kan hantera en blixt kan skapa en bild där det inte framgår att blixt har använts.

Filter. Polariseringsfiltret tämjer reflexer och kontrast i starkt solljus. Ett förstoringsfilter kan konvertera ett vanligt objektiv till ett makroobjektiv (likaså kan för övrigt mellanringar). Gråfilter ger ett vidare spann av exponeringsmöjligheter i bra ljus, graderade gråfilter får bukt med motiv med hög kontrast mellan olika element.

Uppgradera objektivet

När det börjar kännas aktuellt med ett andra objektiv, försöka att resonera dig fram till vad du behöver, inte bara duka under för impulsen att köpa vad du vill ha. I många lägen kan man bilda sig en uppfattning om eventuella begränsningar redan under det att man är ute och fotograferar. Upplever du konsekvent att du behöver mer längd, skaffa ett teleobjektiv. (Men: har du provat att använda fotzoomen och placera dig närmare i stället?) Blir dina kompositioner för tajta kanske det är vidvinkel som gäller.

Analysera metadatan

Detta går också att göra på ett mer vetenskapligt sätt, genom att analysera metadatan från dina bilder. För att göra detta rekommenderar jag ett program som heter ExposurePlot. ExposurePlot söker igenom en mapp (eller ett helt mappsystem) och returnerar Exif-data för alla digitalbilder den hittar. Sedan lägger den upp stapeldiagram för de viktigaste fotoinställningarna: brännvidd, bländare, slutare och ISO-tal.

(Häng med så tar vi en titt på mina metadata.)

En magkänsla kan vara vilseledande. Staplarna visar hur man faktiskt fotograferar. Man ser direkt om man håller sig till ytterligheterna eller mittenfåran, och på så sätt får man ett kvitto på om ens egna föreställningar håller.

Eftersom den data man får från ExposurePlot är statistik går det att vända och vrida på den så att den passar i stort sett vilken förutfattad mening som helst. I de flesta fallen går det att bilda sig argument för att man behöver utvidga objektivsamlingen:

I mitt fall (se länk till artikeln ovan) måste jag sluta mig till att jag får tygla impulserna att skaffa ett nytt teleobjektiv, och i stället satsa på vidvinkel.

Antal objektiv

Hur många objektiv behöver man? Alltid ett till. Så många som man orkar bära. Jag skulle utan vidare kunna lista upp tio objektiv jag skulle få användning för i min fotografering.

Hmm... nu skall vi se: 10-24 mm, 17-55 mm F2.8, 24 mm F1.4, 58 mm F1.4, 85 mm F1.8, 70-200 mm F4, 80-400 mm. OK, det blev bara sju. Kanske får jag kasta med ett 200 mm F2 och ett 400 mm F2.8 för lite styrketräning, och ett 10,5 mm fiskögeobjektiv att roa sig med.

Men för att besvara frågan lite mer seriöst: det är omöjligt att besvara frågan seriöst även om det finns tappra själar som försöker. Objektiv är verktyg och man bör använda det verktyg som gör jobbet bäst, och om man utför många olika typer av jobb bör man således ha många olika typer av verktyg. Det är ingen skam i att ha tio objektiv på hyllan hemma – så länge som man tar ner samtliga med jämna mellanrum och verkligen använder dem!

Det viktiga är att göra skillnad på att ha en hel del objektiv i kollektionen och att försöka bära med sig allt. Jag skulle förorda att aldrig bära med sig fler än tre objektiv. Och jag skulle dessutom vilja slå ett slag för att endast ha med sig ett! Att bara ha ett objektiv innebär att man koncentrerar sig på att fånga motivet. Man lägger inte ner en massa energi på att fundera på glasbyte om det inte finns något annat glas att byta till. Detta har sedan relaterade fördelar: en kamera och ett objektiv innebär att du kan lämna fotoväskan hemma, du kommer inte att missa bilder därför att någonting uppenbarade sig när du var mitt i ett objektivbyte, och utöver det minimerar du risken för att det kommer in smuts och elände i kamerahuset. Ju större andel av resan eller dagen som skall tillbringas med att inte fotografera, desto lättare skall du resa.

Överlappning eller glapp

När man planerar ett system, hur bör man då lägga upp brännvidderna:

Jag skulle säga: äg överlappande, bär glapp. Ett 24-85 funkar utmärkt för sig själv, om man vill resa lätt och vara redo för det mesta. 18-35 och 70-200 fungerar bra tillsammans och glappet är mindre viktigt än man skulle kunna tro.

Fasta objektiv

Mycket av detta kommer sig av att jag alltid förordar fasta objektiv framför zoomobjektiv, och med fasta objektiv ligger glapp mellan brännvidderna lite i sakens natur.

Att sätta samman ett system av fasta objektiv innebär att göra kompromisser. Man kommer inte att vara lika flexibel som med zoomoptik, men det individuella objektivet kommer sannolikt att vara bättre, mindre, lättare och billigare, och det kommer definitivt vara ljusstarkare än ett zoomobjektiv i samma område.

Jag menar inte att du skall bära med dig 20 mm, 24 mm, 28 mm och 35 mm fasta objektiv i stället för t.ex. ett 18-35 mm zoomobjektiv. (Då om något kommer du att begripa varför zoomobjektiv uppfanns till att börja med!) I stället skall du välja en av de brännvidderna. Men vilken?

Min rekommendation är att centrera systemet kring ett 50 mm normalobjektiv. Därefter är den vanligaste metoden att ha ett 85 mm eller 105 mm för allmän fotografering och porträtt. Köper man ett makroobjektiv kan det sannolikt spela en trippelroll i systemet. Den klassiska vidvinkeln är förmodligen 28 mm, och det är också den kortaste brännvidd som nybörjare klarar av att hantera. 24 mm är svårt att komponera, och då skall vi inte nämna 20 mm eller kortare.

Det går också att centrera systemet på 35 mm. 35 mm är aningen långt för att vara vidvinkel, men kort för en normalbrännvidd. Det har till och med sagts att det är den enklaste brännvidden att fota med, och det är inte för inte som mobilkameror tenderar att ligga någonstans motsvarande 32-40 mm. Har man ett 35 mm kan man gå ner till 20 mm för vidvinkel, och samtidigt blir det en bra skillnad upp till 85 mm.

Hade jag fått en obegränsad budget för ett kamerasystem skulle jag förmodligen äga 20 mm, 35 mm, 50 mm och 85 mm, men jag skulle aldrig bära mer än tre åt gången. De konfigurationer jag kan se för min egen del är:

Halvformat

Så här långt har vi diskuterat brännvidder för 35 mm film eller digitalt fullformat. Dessvärre blir det betydligt mer komplicerat i digitalt halvformat. Tillverkarna har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen. Olympus och Panasonic har byggt upp sitt Micro 43-system på ett utmärkt sätt med fasta och zoomobjektiv. Canon och Nikon framstår som rena rama sengångarna i sammanhanget, känslan verkar vara att de egentligen vill att man skall köpa deras fullformathus med tillhörande optik. Nikons och Canons sortiment för halvformat verkar mest bestå av diverse normalzoomar och superzoomar.

Men: det finns undantag. Nikons 35 mm F1.8 är ett utmärkt normalobjektiv, Canon har kontrat med ett 24 mm EF-S pannkaksobjektiv som fungerar som ett kort normalobjektiv. Dessutom har båda tillverkarna sitt fullformatssortiment man kan använda i en viss utsträckning, så länge som man är medveten om hur förlängningsfaktorn påverkar bildvinkeln. Till exempel kan ett 24 mm objektiv tjäna som ett 35 mm i halvformat, 35 mm blir 50 mm, och så vidare.

Om jag finge bygga upp ett system för halvformat skulle det se ut ungefär så här:

Filterstorlekar

Filterstorlekar är ytterligare en sak att fundera på när man överväger att utvidga sitt system. Det är onekligen smidigast att ha en gemensam filterstorlek för samtliga sina objektiv. Då behöver du bara ett polfilter som du kan flytta runt mellan samtliga objektiv, och om du går vidare och köper gråfilter och/eller filterhållare för rektangulära filter är det fortfarande bara ett av varje som gäller. Samtidigt skall filterdiametern inte på egen hand avgöra hur du bygger upp ditt system. Stepringar fungerar bara så långt, och möjliggör inte montering av motljusskydd.

Sammanfattning

Jag kan inte tala om för dig vilka objektiv du behöver, men vissa generella saker kan vara värda att påpeka: